There was an error in this gadget

Followers

Friday, March 18, 2011

TEORI PEMBETUKAN ALAM SEMESTA ( BIG BANG )


"Dan apakah orang-orang yang kafir tidak mengetahui bahwasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya. Dan dari air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapakah mereka tiada juga beriman?" (Al - Anbiya' : 30 )


Teori Big Bang menyatakan alam ini bermula dengan tiada. berjuta-juta tahun dahulu, alam ini bermula dengan satu letupan titik kecil. Letupan yang membawa kepada penciptaan alam ini dikenali Big Bang. Selepas letupan ini, sejumlah besar unsur mula terbentuk yang menjadikan alam ini, dan unsur-unsur ini mula bergerak menjauhi satu sama lain.Cakerawala ini berkembang apabila objek-objek di dalamnya bergerak daripada satu sama lain.

Teori ini disokong oleh Al-Qur’an. “Kemudian Dia (Allah) ,menyengajakan ke langit, sedang ia sebagai asap, lalu kataNya kepada langit dan bumi : Datanglah kamu berdua (mengikutlah), baik dengan patuh ataupun dengan terpaksa. Sahut keduanya, kami datang dengan patuh.” (Surah As-Sadjah :11)

Mengikut Tafsir Al-Qur’an terjemahan Prof. Dr. H. Mahmud, asalnya langit-langit ialah seperti asap atau namanya dalam ilmu sains, nebula. Ayat ini juga melukiskan kepatuhan langit dan bumi menuruti ketentuanNya terhadap mereka tanpa sebarang pertanyaan, tidak seperti manusia yang beraqal tetapi banyak bertanya itu dan ini.

Letupan “Big Bang” ini menghasilkan berbilion-bilion ganda letupan atom. Banyak serpihan wujud dengan letupan ini dan serpihan-serpihan ini bergerak dan berselerak ke merata tempat, sama seperti tanah yang berselerak. Kemudian mereka mula membentuk cakerawala dan planet-planet dan lain-lain yang tersusun dalam keseimbangan.

Edwin Hubble, seorang pakar astronomi adalah orang pertama yang membuktikan alam ini berkembang. Pada tahun 1929, pemerhatian melalui teleskop beliau mendapati bintang-bintang sedang bergerak menjauhi kita dalam gerakan rawak dan pada masa yang sama, bintang-bintang bergerak menjauhi antara satu sama lain.

Sebuah cakerawala yang mana semua benda bergerak menjauhi antara satu sama lain seolah-olah cakerawala itu sedang bergerak secara konstan dan berkembang. Fakta ini membuktikan bahawa suatu masa dahulu, alam ini bercantum. Secara mudahnya, apa yang berlaku sekiranya sebutir bom diletupkan di pantai. Tentulah pasir-pasir ini akan berselerak merata-rata tempat.

Jika seseorang mengatakan sebuah istana pasir telah terbentuk akibat letupan itu, anda mungkin mengganggapnya gila. Begitu juga dengan mereka yang mendakwa istana pasir itu terjadi dengan sendirinya, tentulah mereka juga gila. Kenyataan istana pasir terjadi dengan sendirinya lagilah tidak logic dan tidak masuk aqal berbanding ia dicipta dari keadaan tiada kepada ada.

Teori Relativiti yang diciptakan oleh Albert Einstein sendiri membuktikan kebenaran saintifik yang dibawa oleh Al-Qur’an. Dalam pengiraan untuk merumuskan Teori Relativiti pada tahun 1915, beliau telah menemui bahwa alam semesta bukanlah static. Tetapi disebabkan penemuan masa itu mengatakan alam semesta static, beliau telah mengubah rumus itu dengan menambah satu factor iaitu pemalar kosmologi (cosmologi constant) ke dalam rumusnya agar selari dengan penemuan astronomi masa itu.

Akhirnya Albert Einstein mengakui bahawa dia telah membuat kesilapan yang besar dalam hidupnya.

Saintis Russia, Alexander Friedmann pada tahun 1922 menemui melalui Teori Relativiti bahawa alam semesta sebenarnya berkembang dan sebarang perubahan di dalamnya akan menyebabkannya mengembang atau mengendur. Friedmanlah yang membetulkan kesilapan (pemalar kosmologi) dalam Teori Relativiti Einstein.

Hanya Allah, Maha Pencipta yang bersifat Qidam (tiada permulaan adaNya) dan makhluknya mesti ada permulaannya kerana ia diciptakan. FirmanNya: “Ia-lah (Tuhan) yang tiada bermulaan adaNya dan pula tidak berkesudahan ada-Nya, Ia-lah yang lahir wujud-Nya. Ia-lah yang tersembunyi (Zat-Nya) dan Ia tahu tiap-tiap sesuatu.” ( Surah Al-Hadid: 3)

Teori Big Bang ini diperkuatkan lagi kebenarannya dengan ayat Al-Qur’an yang berbunyi: "Dan langit itu Kami bina dengan kekuasaan (Kami) dan sesungguhnya Kami benar-benar meluaskannya." (Surah az-Dzariyat;47) Kalimah “ langit” yang banyak digunakan dalam banyak ayat dalam Al-Qur’an yang bermaksud ruang angkasa atau cakerawala.

Dalam perkataan lain, Al-Qur'an mendedahkan hakikat mengenai proses pengembangan alam semesta. Dan ini merupakan puncak kesimpulan yang diputuskan oleh dunia sains hari ini.

disalin dari : http://www.fadhiri.com/200

Thursday, March 17, 2011

ALKISAH PELAYARAN DAHULUKALA

sekitar tahun 1500....para penjelajah eropah ,china ,india dan daulah islamiyyah sudah bergiat aktif mencari dunia baru demi membuka pintu dagangan yg lebih luas dan hubungan diplomatik yg akrab.pada masa itu negara china sudah menghantar armada-aramada kapal tentera laut serta kapal dagangan menjelajah serata ceruk dalam asia nusantara untuk membuka pasaran tembikar-rempah ratus.jika dilihat kembali kita dapat melihat kesan2 barangan tembikar di dalam kapal mereka yang karam di serata asia nusantara

      pada masa lalu armada laut china berada di tempat pertama terkuat di dunia.x hairanlah ketika laksamana cheng ho mengetuai lebih 200 buah kapal belayar untuk membuka pintu dagangan dunia dahulu!.tetapi x lama kemudian empayar daulah islamiyyah uthmaniyyah mengambil tempat pertama china kerana china mengalami perang saudara bangsa han-manchu ketika itu.pada masa yang sama para penjelajah eropah mendakwa merekalah yg mula2 menjumpai dunia baru(benua amerika utara&selatan) dan christhoper columbus adalah insan yg mnjumpai dunia baru tersebut maka dengan gah negara2 eropah mendakwa mereka sudah mengalahkan penjelajah islamiyyah padahal mereka x sedar bahawa laksamana cheng ho yg mula2 mnjumpai dahulu 200 tahun sebelum mereka.


    pada tahun 1513 ,lenkaplah pemetaan dunia kita yang sebenar yang selama ini beratus2 ilmuan menacari kunci jawapan rupa bentuk ,garis lilit serta keluasan dunia ini.insan yang sangat berjasa pada kemodenan dunia hari ini adalah piri reis.pelayar penjelajahan islam dari empayar uthmaniyyah.jika tiada beliau maka tiadalah GPS ,satelit ,rumah hijau dan lain2.
                  
Ia terutama dikenali hari ini untuk peta dan grafik dikumpulkan dalam-Kitab, aku Bahrie (Kitab Navigasi), sebuah buku yang mengandungi maklumat terperinci tentang navigation serta sangat tepat untuk grafik waktu menggambarkan bandar-bandar pelabuhan penting dan Laut Mediterranean . Beliau memperoleh kemasyhuran sebagai kartografer ketika sebuah bahagian kecil dari peta dunia pertama (disiapkan pada tahun 1513) ditemui pada tahun 1929 di Istana Topkapi di Istanbul. peta dunia-Nya adalah atlas tertua Turki dikenali menunjukkan Dunia Baru, dan salah satu peta tertua Amerika masih ada di dunia. (Peta tertua Amerika yang masih ada adalah peta ditarik oleh Juan de la Cosa pada tahun 1500, yang disimpan di Muzium Tentera Laut (Museo Naval) dari Madrid, Sepanyol.) Peta Piri Reis 'berpusat di Sahara di Tropic of Cancer lintang. [1]

Pada tahun 1528 Piri Reis menggambar peta dunia kedua, di mana sebuah serpihan kecil (menunjukkan Greenland dan Amerika Utara dari Labrador dan Newfoundland di utara ke Florida, Cuba dan bahagian dari Amerika Tengah di selatan) masih bertahan. Menurut teks-nya mencetak ia telah menarik peta itu menggunakan kira-kira dua puluh grafik asing dan mappa Mundi (Arab, Sepanyol, Portugis, China, India dan Greek) termasuk salah satu Christopher Columbus. [2]


ketiga2 insan ini iaitu piri reis ,christopher columbus dan cheng ho adalah orang yang bertanggungjawab memetakan dunia secara sengaja dn x sengaja....tetapi masing2 mempunyai tujuan tersurat dan tersirat.macam cheng ho ,beliau merantau ke seluruh pelusuk dunia demi membuka pasaran dangangan negara china dgn bangsa2 lain dan kerana dia juga adanya pasaran tukaran matawang asing ,import eksport ,sistem ekonomi dunia,aliran dagangan keluar masuk diantara negara serta diplomatik kerjasama antara negara pada zaman moden hari ini.piri reis pula juga kerana dialah wujudnya sistem GPS ,satelit ,multimedia antarabangsa ,jawapan kepada keluasan dunia ini.christopher columbus pula menjadi inspirasi para penjelajah meneruskan idealogi mereka iaitu GOLD ,GOSPEL AND GLORY.dan perkembangan agama kristian dalam dunia ini merupakan perintis daripadanya.

  SEMOGA SUATU HARI NANTI ADA INSAN DAPAT MENEROKA LEBIH LUAS DI ALAM SEMESTA NANTI*

Sunday, January 30, 2011

ADOLF HILTER PENDEBAT TERULUNG DALAM SEJARAH??~


pada tahun 1937 ,adolf hitlee dinaikkan pangkat sbgai fuhrer bermaksud pemimpin agung oleh neo nazi dan rakyat jerman. . .sepanjang pemerintahan adolf hitler ,jerman membangun dalam masa yang sangat singkat dari tahun 1937-1945. . . .ekonomi dan kententeraan jerman membangun dengan pesat semasa pemerintahan adolf hitler pada masa yang sama jerman menjalinkan hubungan dengan kesatuan soviet untuk menubuhkan kuasa paksi.kerjasama itu bertujuan adolf hitler berunding dengan joseph stalin untuk meminjam kawasan timur russia utntk dijadikan tempat latihan tentera neo nazi dan unit SS. . .semasa pemerintahan beliau ,adolf hitler banyak membuat propaganda2 untuk menaikkan semangat rakyat jerman dan juga askarnya.

namun keyakinan hitler itu menampakkan padah bila hitler melanggar perjanjian kuasa paksi dengan russia bila jerman menyerang leningrad ,stelingrad seterusnya menuju ke moscow sekitar 1942. . .soviet kehilangan hampir 10 juta rakyatnya dan sejuta askarnya dalam peperangan itu.









  semasa tahun2 akhir pemerintahan adolf hitler sekitar 1945 begitu banyak spekulasi barat dalam pembahagian zon2 jajahan mereka dalam jerman kerana pada waktu itu kesatuan soviet yg mula memasuki jerman berbanding dengan pihak bersekutu. . .namun pihak bersekutu bekeras mahu pembahagian zon2 jajahan di dalam jerman biarpun kesatuan soviet berkenyataan yang jerman milik soviet union. . .semasa adolf hitler mati. . .banyak spekulasi cerita bermacam macam versi dibuat oleh pihak barat mengatakan adolf hilter mati membunuh diri dengan meminum racun ,menembak diri sndiri ,mayatnya dibakar oleh pihak soviet ,melarikan diri ke argentina  namun sehingga kini banyak persoalan belum terjawab apa yang sebenarnya terjadi pada adolf hitler sekitar tahun 1945. . .selepas perang dunia ,banyak ahli2 propaganda nazi ,agent risikan jerman ,unit SS diserap masuk dalam CIA ,MI6 untuk dilatih menjadi ejen lapangan semasa era perang dingin dengan soviet union.

Saturday, January 29, 2011

[[[[[KESATUAN REFORMIS MUDA ISLAM GLOBAL!!!!]]]]]-BAHAGIAN 1

ASSALAMUALAIKUM aku ucapkan pada sesiapa yang jenguk2 blog aku. . .tu pun kalau ada orang laa. . .luangkan sedikit masa kt blog aku ini demi kenyataan yang aku ingin sampaikan. . .yang pertama sekali aku ucapkan terima kasih kat abang aril iaitu abang aku yang promot kat aku main blogger ni. . .jadi journalist ni memang impian aku dari bangku sekolah. . .ok yang pertama sekali korang dah setel wish azam korang pada 2011 nie kan??alhamdulilah dan aku doakan azam korang tercapai pada tahun ini. . .apa yang aku ingin kongsikan dengan korang adalah suatu gelombang yang mungkin memberi semangat kat kita selaku umat islam. .
pada tahun 1924 sistem khalifah ditumbangkan di daulah islamiyyah empayar uthmaniyah. . .sejak itu kita kehilangan sistem agung umat islam. . .demokrasi ciptaan barat ditegakkan ,kuasa2 empayar monarki diperkecilkan bagi mnyuarakan hak suara rakyat didengarkan. . .parti buruh menguasai parlimen dan kumpulan bolshevik berkuasa di russia setelah tzar ditumbangkn. . .semua itu terjadi kerana terjadinya revoulusi perancis dan pembangunan pesat di amerika. . .sebelum tumbangnya sistem agung khalifah. . .sultan abdul hameed iaitu khalifah terakhir yang memerintah daulah islamiyyah telah diuji dari hal ehwal luaran dan dalaman. . .tetapi beliau dapat melambatkan pengakhiran sistem khalifah selama 40 tahun(xbrpe ingt). . .tetapi angkara siapakah itu???bagaimana sistem agung khalifah ditamatkan begitu saja sedangkan sistem agung sangat kebal untk dipatahkan???



kamal mustafa antarturk dilahirkan di daerah salunik pada 1881.die mmpunyai hubungan yang kuat dengan kuasa2 barat ,pertubuhan freemason ,illuminati dan pengerakan yahudi zionis. . .segala bermula apabila mahmoud pasha yang juga komander tentera uthamniyyah belot pada sultan abdul hameed. . .dia juga mempunyai hubungan yang kuat dengan freemason. . .mahmoud pasha dibuang negeri namun masalah tidak selesai apabila ketua pengerakan yahudi iaitu theodore herlz datang ke istana baginda menawarkan wang yang banyak untuk mendapatkan wilayah palestin. .. namun sultan menolak sekeras kerasnya. . .tapi apa yang pasti pihak barat tidak berputus asa termasuk perang pihak inggeris dgn uthmaniyah di wilayah palestin pada tahun1917. . .pada masa itulah peluang keemasan mustafa kamal antartuk mengatur langkah untuk pertubuhannya al itthiqad wal tarqqi(kesatuan turki muda). . .namun setelah beberapa tahun mereka mencuba akhirnya membuahkan hasil. . .pada tahun 1924 ,sultan abdul hameed tunduk pada kuasa barat ,empayar daulah islamiyyah berpecah hasil komplot dari  al-ittiqad wal taraqqi ,pemerintah arab saudi yang belot ,pihak barat yang kufur ,kamal antarturk ,pemimpin gerakan zionis dan freemason. . . .sistem khalifah dilupuskan. . rakyat menjadi panik dan tergamam apabila kamal antarturk memerintah serta menguat kuasakan serta merta sistem demokrasi barat dalam masa terdekat. . .kini bermulalah nasib umat islam yang terumbang ambing kerana perbuatan seorang pembelot. . . .bermulalah rantapan tangisan darah rakyat palestin bertahun lamanya...


kesatuan reformis muda islam global akn saya sambung dalam msa terdekat. . semoga sinar itu kembali menyinar di bumi anbia yang kita sayangi. . .salam ukhwah dari saya. . . DAULAH ISLAMIYYAH!~

Friday, December 31, 2010

kiamat sugra dan kiamat qubra

Sabda Rasulullah:

"Kiamat itu ada dua... Kiamat Sugra (Kecil) dan Kiamat Qubra (Besar)... Kiamat Sugra ialah Kiamat dimuka bumi sahaja diakhir zaman... Akan masih ada segolongan kecil yang hidup untuk pembiakan umat baru yang akan bertemu Nabi Isa A.S... Manakala Kiamat Qubra ialah Kiamat yang seluruh alam semesta dan galaksi hancur... Tiada lagi manusia yang hidup, dan tiada lagi bumi..."

"Umatku ada dimuka bumi ini selama 1,500 tahun lamanya... Sebelum terjadinya Kiamat Qubra, akan tiba Kiamat Sugra... Sebelum datangnya Kiamat Sugra, akan ada tanda-tandanya... Begitu juga sebelum tibanya Kiamat Qubra..."

Ayat al-Quran:
"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."
________________________________________
________________________________

Ust.Harun Din dlm ceramah dia, ada membaca sebuah artikel yg menceritakan bahawa dunia ni dah nak kiamat ... Planet Marikh (planet ke-4 dan paling dekat dengan bumi) telah mengalami pusingan yang terbalik pada bulan Sept 2008 lepas.. Maknanya, planet yg dekat dgnnya jugak (bumi la) akan bertukar arah pergerakan dia.. Maka pada saat tu akan terjadi kejadian matahari tenggelam sebelah timur...

Penjelasan Saintifik Bagaimana Ia Berlaku:
Untuk pengetahuan semua, sebuah planet bernama Nibiru atau planet X (oleh NASA) sedang melengkapkan putaran orbitnya yang berlaku setiap 3600 tahun.. Planet ini 100 kali ganda besar bumi dan sama besar dengan planet Jupiter (Musytari). Dijangkakan pada 21/12/2012 planet ini akan memberi kesan paling dahsyat kepada bumi dengan memutarkan kutub-kutub ke kedudukan terbalik (polar shifting) yang dijangkakan oleh NASA.

Pada bulan Mei 2009 lalu Planet X berwarna merah jelas kelihatan oleh semua penduduk bumi selama sebulan antara jam 1am - 3am...


Peristiwa ini seperti yang pernah berlaku semasa banjir besar zaman Nabi Nuh AS dahulu.. Planet ini tak menghentam bumi tapi tarikan gravitinya yang sangat kuat akan mengganggu bumi... Ia hanya akan lalu diantara bumi dan matahari dimana kecerahannya berwarna kemerah-merahan seakan-akan anak matahari..
(Tanda tibanya kiamat kecil objek merah di langit kelihatan)...


Amerika Syarikat dan negara barat lain sedang sibuk membuat persiapan menghadapi keadaan ini dengan membina beberapa penempatan sementara di banjaran-banjaran gunung lengkap dengan makanan yang mampu bertahan 3 tahun kerana dianggarkan 2/3 penduduk bumi ini akan lenyap...

Di norway misalnya mereka membina sebuah gudang menyimpan segala biji benih di sebuah bukit lengkap dengan ciri-ciri keselamatan dan dari ancaman bencana..
(Rujuk paper bulan Februari 2008, kosmo, Berita Harian dan lain-lain)


Benarlah sabda RASULULLAH
Satu hari nanti bumi akan hancur dan ditenggelami air selama 40 hari, dan satu zaman baru muncul dipanggil back to ancient berlaku dimana segala teknologi pupus dan manusia akan kembali seperti zaman purba, berperang dengan pedang cara kuno...

Jadi bersedialah kita umat Islam...ALLAHHU AKBAR..!!

Kajian... (ALLAH Maha Mengetahui dan mahu kita berfikir..)

a) Mengikut hadith umat Rasulullah akan hidup selama 1500 tahun... Sekarang sudah 1440 = 426 + 12 tahun hijrah.... Daripada ini kita ketahui kita akan bertahan dalam masa 61 tahun lagi..
Jikalau ini benar, Alam akan kiamat (Besar) pada tahun 2066...

b) Saintis telah menjumpai sebuah planet yang lebih kecil daripada bumi yang menghala ke bumi.. Ia telah dianggarkan bahawa planet itu akan melanggar bumi pada tahun 2014.
Namun, Amerika telah cuba untuk menukarkan orbitnya dengan menembaknya dengan sebuah roket...


Dan saintis juga telah menjumpai sebuah planet yang jauh lebih besar dari Bumi juga akan menghentam bumi dalam masa 60 tahun lagi...
Jikalau ini benar, dunia akan musnah pada tahun 2065.....


c) Dan dikatakan kuasa Israel akan mencapai puncaknya pada tahun 2007... Mereka merancang memusnahkan Kaabah pada tahun 2011...
(Meruntuhkan Kaabah mengundang kemurkaan Allah, mungkinlah juga Kiamat Kecil 2012 itu disebabkan kemurkaan Allah)
Dan kuasa Israel akan jatuh semula dalam 14 tahun, iaitu tahun 2022, disebabkan oleh penurunan semula Nabi Isa..... .
Dan hadith mengatakan bahawa Nabi Isa hanya akan hidup selama 40 tahun dan dunia akan kiamat selepas itu..

Jikalau ini benar dunia akan kiamat pada tahun 2062...

Dianggarkan Kiamat Qubra (Besar) Antara Tahun 2062-2066...

Wallahu'alam. .. Semua ini telah dikaji...

Dan yang dipercayai paling tepat ialah hadith yang mengatakan bahawa umat Rasulullah akan bertahan selama 1500 tahun...
Kita telah berada di bumi ini selama 1440 tahun...

Cubalah anda kirakan sendiri...

Beribadatlah wahai umat Islam sekalian...
Kiamat pasti tiba. hanya orang yang leka dengan dunia sahaja yang akan rugi. Berhibur tidak salah tapi jangan lupa apa yang disuruh oleh Allah.

Patuhi suruhan Allah dan tinggalkan yang mungkar.
Marilah sama-sama mendoakan kesejahteraan untuk semua umat Islam..

Wednesday, December 29, 2010

takjubnya alam semesta ciptaan ALLAH TAALA~kerdilnya umat manusia

jika kita amati dan perhatikan. . .dimanakah rupa bumi. . . .masih trcari cari??lihat pada gambar di sebelah kiri. . .bumi pada kedudukan no.4. . .kemudian selepas turutan bumi diikuti oleh planet neptune ,uranus ,saturn ,jupiter ,wolf 359 ,sun ,sirius ,pollux ,arcturus ,aldebaran ,rigel ,antares ,betelgeuse ,mu cephei ,VVcephei A ,VYcanis majoris. . .turutan planet makin membesar. . .jika dibandingkan dengan bumi hanya sebesar bola guli sahaja. . .sebenarnya alam semesta ini masih suci untuk manusia terokai. . .dimanakah VY canis majoris iaitu planet tebesar didalam alam semesta setakat ini??mungkinkah ada lagi planet lagi besar daripadanya??sangat takjub ,misteri alam semesta dijadikan tuhan. . .kita sebagai manusia sepatutnya mnghargai dgn menanam minat yang tinggi untuk terokai alam semesta ini. . .manalah tahu jika suatu hari nanti mgkin manusia dapat menjumpai planet VY caris majoris dn terokai planet tersebut. . .kita hanyalah manusia yg kerdil di dalam alam semesta yang tak berpenghujung ini~
Salam, setelah menonton dokumentari yang dihasilkan RTM di TV 1 hari ini yang memaparkan mengenai penemuan Arkeologi terbaru di Sungai Batu saya berasa tergerak untuk menulis artikel ini. Penemuan ini bagi saya adalah suatu turning point atau satu patukan berbisa kepada semua pihak samaada di negara ini atau di negara-negara jiran di seluruh Asia Tenggara. Tamadun yang dijumpai dianggap bukan tamadun yang calang-calang hebatnya. Sebelum ini saya ada memaparkan artikel yang menyentuh berkenaan penemuan relau-relau purba yang menunjukkan terdapatnya sebuah tamadun yang sangat advance. Sekarang saya menjadi semakin yakin bahawa tamadun sebegitu sememangnya wujud di negara kita. Kita tidak lagi perlu mengeluh apabila orang Khmer dan orang Indonesia mengejek-ejek negara kita kerana kurang warisan purba. Kita tidak lagi perlu bertikam lidah dan melukakan tekak dengan berbicara mengenai signifiken tamadun Srivijaya kepada bangsa Melayu di Malaysia sepertimana kepada bangsa Indonesia walaupun ada diantara mereka yang chauvinist tidak dapat menerima hakikat tersebut.

Sekarang kita boleh mendabik dada sama tinggi atau mungkin lebih tinggi dari mereka kerana tamadun purba yang ditemua di Sungai Batu ini dikenalpasti sebagai yang tertua di Asia Tenggara! Ianya dianggarkan berusia 2000 tahun! Jauh meninggalkan tamadun-tamadun Siam, Burma,Vietnam mahupun tamadun kita Srivijaya yang dibangga-banggakan Indonesia sebagai milik mereka seorang. Namun tamadun ini membuka ruang yang sangat lebar untuk persoalan. Siapakah yang membina tamadun ini, bagaimanakah mereka boleh mempelajari teknologi pembinaan yang sebegitu kompleks 2000 tahun dahulu. Tamadun ini mempunyai teknologi pembinaan batu bata, atap genting, teknologi peleburan besi yang sistematik dan sistem tulisan!

Apa yang lebih menarik adalah sebuah bangunan yang dijumpai di tapak itu yang sangat unik bentuknya. Menurut mereka yang menjalankan kerja-kerja ekskavasi, bangunan tersebut adalah unik kerana ia tidak menyerupai apa-apa bentuk bangunan yang melambangkan agama Hindu mahupun Buddha. Jadi bangunan apakah itu? Ada pihak yang berpendapat bahawa bangunan tersebut adalah sebuah kuil khas agama Pagan yang digunakan untuk menyembah matahari! Ia dikatakan sebagai sebuah Sundial atau carta matahari dan ianya selari menghadap ke gunung jerai! selain itu menurut ketua penyelidikan tapak arkeologi tersebut iaitu prof Mokhtar, bangunan tersebut boleh dikatakan mempunyai ciri-ciri penyembahan cosmologi atau langit yang sama konsepnya dengan tamadun Inca, Mayan, Aztec dan Stonehenge!! Betulkah maklumat ini!!


Nampaknya penemuan Arkeologi kali ini amat-amat menakjubkan dan menimbulkan misteri yang agak mendalam. Jika benar ia sebuah bangunan upacara keagamaan pagan maka teori-teori pseudo sejarah yang banyak dicanang oleh sesetengah pihak diluar sana seperti dari M.O dan Srikandi yang mengatakan bahawa bangsa Melayu mempunyai kaitan langsung dengan tamadun-tamadun purba terhebat dunia seperti Madyan, Media, Babilon mahupun Mesir purba mungkin adalah benar. Sebelum ini tidak dijuampai mana-mana tapak purba di Asia tenggara yang masyarakatnya menyembah matahari atau kosmos secara langsung seperti ini. Apakah misteri ini? Mungkin juga tamadun Sungai Batu ini adalah tamadun yang dicari-cari oleh orang-orang barat sejak zaman berzaman sebelum ini yang percaya bahawa Tanah Punt, Shambala, The Promise Land dalam Book Of Mormon, Mount Ophir dan Solomon's Mine adalah terletak di kawasan timur sebelah sini yakni di Nusantara! Semua teori-teori ini telah menjadi sebuah kemungkinan yang amat besar apabila penemuan arkeologi ini dibuat dan saya pasti dalam musim penggalian seterusnya penemuan-penemuan terbaru akan melengkapkan puzzle-puzzle yang semakin jelas sekarang.Wallah hua'lam.